New/upcoming releases / Interview with Miss Monica

greg4850 -
Fear.FM Resident DJ
HOUSEQLASSICS - MISS MONICA

De Rotterdamse Miss Monica is de koningin van de oldschool, die zich de kunst van het draaien begin jaren 90 eigen maakte. In de havenstad werd ze resident in Nighttown, en draaide ze op de legendarische MTC feesten van Ted Langenbach. Maar ook in de hoofdstad liet Miss Monica haar sporen na, met optredens in de Roxy, It, Mazzo en Escape. Tijdens Houseqlassics belooft de 'classics queen' weer ouderwets te gaan jongleren met drie decks en een stapel gouwe ouwe klappers.

Waar ging jij stappen begin jaren 90?
Vanaf 1991 ging ik naar Nighttown in Rotterdam. Vanaf 1992 kwam ik ook in de Roxy en IT te Amsterdam. In 1994 kreeg je hier de MTC parties van Ted Langenbach. Ik draaide niet lang daarna in bovengenoemde tenten. Ik kreeg rond 1993 mijn vaste avonden kreeg in Nighttown. In de IT en Roxy heb ik een paar keer als gast gedraaid, maar ook in de Mazzo en Escape.

Heb je ooit in Parkzicht gedraaid, waar DJ Rob de scepter zwaaide?
Dat is één van de weinige dingen die ik niet heb gedaan, terwijl ik de laatste jaren wel regelmatig op de Parkzicht reüniefeesten draai. Ik was kind aan huis in Nighttown, maar ben destijds nog nooit in Parkzicht geweest. Ik kwam DJ Rob daarom nooit tegen in de scene, omdat ik toch onder de vleugels van Ronald Molendijk draaide. Ik ken Rob alleen van de laatste jaren, omdat hij toen nog zijn vaste plek in Parkzicht had.

Bevond jij je muzikaal in dezelfde hoek als Speedy J., Michel de Hey en Secret Cinema?
Ik zat wel meer in de stevige hoek. Ik zat weliswaar aan de mellow kant, maar was daar eigenlijk één van de hardere DJ’s. Ronald Molendijk, Remy, Dimitri en Marcello waren mijn grootste voorbeelden. Op productioneel vlak was Masters Of Work een favoriet, maar ook Speedy J. Mijn lievelingslabels waren o.a. Strictly Rhythm en R&S Records. Ik begaf me qua stijl tussen techno en house. Dat was mijn kracht, maar ook mijn euvel. Ik was voor mellow feestjes vaak te hard en voor technofeesten te soft.

Toch word je tegenwoordig erg gewaardeerd door de liefhebbers van harde dance.
Het klinkt misschien suf, maar ik kan oldschool draaien, zoals je het moet draaien. Ik kan classics brengen, zoals dat vroeger gedaan werd. Een hoop DJ’s kunnen dat op één of andere manier niet. Ik kan de platen goed aan elkaar mixen en treedt tegenwoordig op met drie Cd-spelers. Het feit dat ik er veel werk van maak, wordt blijkbaar gewaardeerd. Ik probeer altijd iets in elkaar te stampen dat catchy en toch ook vernieuwend is. Hoewel ik mijn vinyl op CD heb gebrand, gebruik in nog ouderwets handwerk in mijn sets. En het is keihard werken om met drie schuiven open constant drie platen te mixen. Ik vind het echt oersaai om met twee decks te draaien. Ik wil het echte draaigevoel houden en niet super nerdy achter een laptop staan.

Hoe kijk je terug op 11 jaar Houseqlassics, waar je zowel in de grote als kleine zaal hebt gestaan?
Ik heb het altijd als heel leuk ervaren. Ik stond ooit als tweede DJ in de grote zaal geprogrammeerd, toen de zaal vol liep tijdens mijn set en ook nog eens los ging. Het is belangrijk dat ik op het juiste tijdstip wordt ingepland. Tijdens Houseqlassics ben ik namelijk weer één van de zachtste DJ’s. Als ik tijdens een housefeest draai, moet ik vaak wat later aan de bak, omdat ik daar weer de hardste ben. Het is grappig om te zien hoe zeer classics nog altijd leven bij het jongere publiek. Ze kennen hun klassiekers en gaan er helemaal op los, terwijl de platen die ik draai vaak net zo oud zijn als de persoon zelf. Dat is soms best raar. Op één of ander manier slaan die classics nog steeds aan bij de mensen. Misschien is het de puurheid van de muziek die ze raakt. Mijn favoriete periode is 1990-1994. En dan niet zozeer de mellow dingen, maar vooral de lekkere stampplaten.

Rotterdam is altijd de gabberhoofdstad van Nederland geweest. Hield je ook van hardcore?
Gabber is hier inderdaad booming geweest, maar ik ben zelf nooit in de Energiehal geweest. Tegenwoordig kom ik regelmatig op hardcorefeesten, waar ik dan een oldschool set mag doen. Ik kan van de hippere hardcorefeesten niets anders zeggen dan dat de sfeer leuk is en de mensen relaxed. De aankleding, het licht en geluid zijn altijd goed verzorgd. Het publiek gaat vaak ook nog eens los, dus ik draai graag op zulke feesten.

Mensen als Michel de Hey en Tiësto – destijds werkzaam in de Rotterdamse Basic Beat – begonnen hun loopbaan met hardcore.
Michel de Hey is een beetje een overloper. Hij begon ooit met hardcore, maar stapte over op house en techno. Ferry Corsten heeft in het begin heftige technoplaten gemaakt, die op het randje van de hardcore balanceerden. Tiësto stond inderdaad achter de toonbank van een Rotterdamse platenzaak en draaide ooit hardcore. Het was de periode waarin platenzaken een soort ontmoetingsplaats van DJ’s waren, die tussendoor door de Playboy lazen. Die oude DJ cultuur bestaat niet meer, want tegenwoordig zit iedereen met vierkante ogen achter Facebook en Twitter. Ik mis de platenzaken niet, want gemak dient de mens. Tegenwoordig koop ik mijn muziek online en dat is wel zo gemakkelijk.

Hoe vaak wordt je tegenwoordig nog geboekt om classics te draaien?
Ik sta binnenkort weer op 010 Classics, dat een heel leuk feest is. De tijd dat ik ergens vast draaide is voorbij en ik draai vooral op losse feesten. De continuïteit in de clubs heeft een enorme opdonder gehad door de recessie, waardoor een hoop clubs problemen heeft gekregen. Voor een vaste clubavond is vaak geen budget en animo meer. Per maand heb ik tussen de vier en zes optredens, wat eigenlijk niet normaal is. Classics leven blijkbaar nog steeds en ik vind het nog altijd leuk om ze te draaien. Ik houd het voor mezelf dan ook fris en uitdagend door met drie decks te draaien. Ik stond tijdens Wooferland Festival bijvoorbeeld in een tent met 2000 man, die helemaal los ging. Dan maakt het me niet uit of ik oud of nieuwer werk draait. Draaien op feesten waar alles klopt - geluid, licht en mensen - is altijd leuk.

Ga je nog iets moois voorbereiden voor de laatste Houseqlassics?
Is het de laatste keer? Wat jammer, joh! Ik moet afsluiten van vier tot zes uur, dus ik mag gas geven. Ik heb een map vol met classics – van soft tot hard - dus dat gaat helemaal goed komen!

http://www.youtube.com/watch?v=SO50fzgHde8&feature=player_embedded

Miss Monica's favoriete house classic

Be part of the YouTube Houseqlassics wall!
Op de Houseqlassics website kun je jouw favoriete House Classic Youtube filmpje insturen. De site wordt regelmatig geupdate met de nieuwst ingezonden video's.
Hiermee doe je ook een suggestie voor de tracks die op de nieuwe Houseqlassics CD zullen verschijnen.
Edited by greg4850 on 15-10-2010 17:23